Utbildning
och föreläsning
Jag arbetar med nya tidens ledarskap och kommunikation i samarbete med företag, bransch- och medlemsorganisationer.
Ledarskap
Vad behöver du för att bäst komma till din rätt?
Individ- eller företagsanpassade utbildningsprogram med allt från verksamhetsbaserat ledarskap till det personliga ledarskapet.
Individ och team
Självinsikt, intern kommunikation, samarbete och gruppdynamik. Medvetenhet och verktyg som får alla att leda sig själva, ha kul och nå goda resultat tillsammans.
Kundmöten & kundresan
Hur skapar ni goda relationer och långsiktiga samarbeten med era kunder? Det goda värdskapet, hur hör det ihop med säljrollen? Vi utvecklar alla på företaget att skapa goda relationer och utgå från kundens perspektiv.
Föreläsningar

Kan man räkna hem kostnaden för en utbildning?
Anders Johren, nyckeltalsinstitutet gjorde en ekonomisk utvärdering på tio företag vars chefer gått sund resurs ledarskapsutbildning loc®. Självklart kan man aldrig med 100 % säkerhet koppla ett resultat till en enskild påverkansfaktor, men utredningen visade på spännande resultat.
– Tre företag – utbildningen extremt lönsam.
– Fem företag – tjänade 30- 400 % av satsningen efter sex månader.
– Två företag – positiva konsekvenser, men ingen tydlig ekonomisk effekt.
Förutom siffror vittnade samtliga företag om positiva effekter som ökat engagemang och
ansvar hos medarbetare, färre missförstånd, genomtänkta prioriteringar
och mer tid till långsiktiga utvecklingsprojekt.
Här är ett urval med tidigare, väl beprövade kurser och föreläsningar med Helena. Hör av dig så skräddarsyr vi ett upplägg som matchar era utvecklingsbehov.
Ledarskap
Kommunikativt Ledarskap
Coachande Ledarskap
Vill du ha självgående, ansvarsfulla medarbetare som trivs och når goda resultat? Vill du frigöra din egen tid och delegera mer? Vad innebär ett coachande förhållningssätt och hur gör du praktiskt?
Ledarskap 4.0
Loc® – Ledare och Coach
Sund resurs loc® är för dig som vill bli tydligare och mer medveten som ledare och i din kommunikation. Denna kurs i fyra moduler dig personlig insikt och massor av konkreta verktyg som hjälper dig att leda och inspirera dig själv, dina medarbetare och din verksamhet till ökad arbetsglädje och goda resultat.
Ur innehållet: Gruppdynamik och ledarskap, samtalsteknik och coaching, självkännedom, engagerande möten, personlig effektivitet, värdering och kultur, agilt förhållningssätt och att leda i förändring.
Reflect coaching
Hållbart personligt ledarskap
Individ och team:
Personlig utveckling och team - Myers Briggs Type Indicator
Kommunikation och samarbete
Change Works – internt processledarskap
Kundmöten & kundresan
Kundservice och kundbemötande 2.0
Det här är kursen för dig som vill uppdatera din yrkesroll och bli mer av en inköpscoach. Hur möts du och kunden kring behov och förväntningar? Hur tar du initiativ och ger beslutsstöd? Hur hjälper du kunden att köpa vad hen behöver? Hur bryter du din autopilot och hjälper alla kunder? Här får du hjälp att gå från insikt till handling och konkreta verktyg och tips som du direkt kan använda i din vardag.
Kundresan
– från tanke till köp och därefter
Var, när och hur möts du och din kund? Hur upplever kunden olika steg på sin väg till, under och efter sitt köp? Denna kurs tar fasta på kundresan. Du får verktyg att identifiera personas och undersöka hur din kunds resa ser ut för att prioritera och anpassa kanaler, information och bemötande för en enkel och attraktiv resa.
Varumärke, branding och marknadsplan
Hur tydligt är ditt varumärke internt och externt? Hur engagerar och kommunicerar du med ditt nätverk och dina kunder? Kursen är praktisk och du får verktyg för att definiera ditt varumärke och göra en marknadsplan. Under kursen jobbar vi utifrån en trestegsraket för att identifiera och förtydliga ditt varumärke.
Föreläsningar:
Jag föreläser om ämnen som rör nya tidens ledarskap, kommunikation och coaching. Kontakta mig för ett upplägg som passar dig och din verksamhet.
Exempel på aktuella föreläsningar:
- Nya tidens ledarskap – att verka och leda autentiskt.
- Coachande ledarskap – Buzzword eller värdeskapande?
- Dreamfulness – Nycklar för personlig succé.
- Kundservice 2.0 – Möt nya tidens kund.
- Olikheter – Insikt och verktyg för att samspela med alla!